Rejestrowanie aktywności kierowców w transporcie drogowym jest obecnie koniecznością. Tachografy zmieniały się z biegiem lat, rozszerzając funkcjonalności. Urządzenia te kojarzone są z pomiarem m.in. czasu jazdy oraz odpoczynku kierowców – ich rolą jest m.in. poprawa bezpieczeństwa. Dowiedzmy się o nich więcej.
Do czego służy tachograf?
Tachograf to urządzenie, które jest niezbędne w transporcie, zwłaszcza w transporcie drogowym. Jego głównym zadaniem jest rejestrowanie danych dotyczących czasu jazdy kierowcy oraz innych informacji związanych z pojazdem, takich jak prędkość, dystans czy czas postoju. Dzięki tachografowi możliwe jest kontrolowanie czasu pracy kierowcy oraz przestrzeganie przepisów prawa dotyczących czasu jazdy i odpoczynku.
Czy tachografy są obowiązkowe?
Tachograf jest obowiązkowy w Europie dla pojazdów przewożących towary o masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz dla autobusów przewożących pasażerów w liczbie powyżej 9 osób, włącznie z kierowcą. Obowiązek stosowania tachografów wynika z przepisów Unii Europejskiej, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz ochronę zdrowia i życia kierowców.
Każdy kierowca jest zobowiązany do stosowania tachografu oraz do prawidłowego korzystania z niego. Przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku jest nie tylko obowiązkiem kierowcy, ale przede wszystkim służy jego bezpieczeństwu oraz bezpieczeństwu innych użytkowników dróg.
Większość przedsiębiorców ma dylemat, czy przy wykonywaniu przewozu niezarobkowego jest obowiązek przestrzegania norm czasu pracy kierowcy i rejestrowania go na tachografie. Zdecydowanie tak.
Niestosowanie się do tych przepisów grozi poważnymi konsekwencjami, takimi jak kary finansowe, sankcje administracyjne, a nawet odebranie licencji na prowadzenie pojazdów.
Wyłączenia stosowania rozporządzeń unijnych
Przedsiębiorca, który korzysta z pojazdu ciężarowego do budowy prywatnego domu, nie potrzebuje tachografu. Większość pojazdów nie musi być wyposażona w tachografy, jeśli ich dopuszczalna masa nie przekracza 3,5 tony.
Rodzaje tachografów – analogowe i cyfrowe
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje tachografów – analogowe i cyfrowe. Tachograf analogowy zapisuje dane na specjalnej taśmie papierowej, która jest wymieniana co 24 godziny lub co 7 dni, w zależności od rodzaju przewozu.
Z kolei urządzenie cyfrowe działa w oparciu o kartę kierowcy, która zawiera informacje o czasie pracy kierowcy oraz danych dotyczących pojazdu. Dane z tachografu cyfrowego są pobierane za pomocą specjalnego oprogramowania i przesyłane do odpowiednich instytucji, takich jak policja, inspekcja transportu drogowego czy urząd celny.
Korzystanie z tachografów cyfrowych wymaga posiadania tzw. karty kierowcy – to dokument imienny, konieczny do ich obsługi. Są na niej zapisywane dane z zakresu czasu pracy. Najnowocześniejszym sprzętem są inteligentne tachografy – smart, które dodatkowo wyposażono m.in. w moduł geolokalizacji satelitarnej.
Podsumowanie
Wniosek jest prosty – tachograf jest niezbędnym urządzeniem w transporcie, które zapewnia bezpieczeństwo na drogach oraz przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowcy. Jego stosowanie jest obowiązkowe i wymaga prawidłowej obsługi oraz przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku.
Kar / Robfoto / Pixabay