Według ustawy Prawo o ruchu drogowym, autobus to „pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób, łącznie z kierowcą” i którego budowa pozwala na jazdę z prędkością większą niż 25 km/h.
Autobusami potocznie nazywamy duże pojazdy samochodowe, którymi przewozi się większe grupy pasażerów. Są faktycznie budowane właśnie z taką myślą – przewóz osób to ich główna funkcja.
Prawo jazdy na prowadzenie autobusu
Do prowadzenia autobusu trzeba mieć prawo jazdy kategorii D oraz D1 – to jednak uprawnia do prowadzenia pojazdu przewożącego maks. 17 osób, licząc z kierowcą. Aby prowadzić autobus z przyczepą, trzeba zrobić prawo jazdy kat. D + E, lub C + E i D. Kierowca, który zawodowo przewozi pasażerów musi mieć jeszcze świadectwo kwalifikacji wstępnej.
Stan techniczny autobusów
Autobusy muszą spełniać specjalne warunki techniczne i mieć ważne świadectwo homologacji. Wydane w dowolnym państwie Unii Europejskiej jest ważne także w pozostałych. Warunki techniczne autobusów ustala minister do spraw transportu.
Z jaką prędkością może jechać autobus?
Maksymalna dopuszczalna prędkość autobusu w Polsce to 50 km/h w terenie zabudowanym. W terenie niezabudowanym może poruszać się z prędkością 70 km/h, a na drogach dwujezdniowych, ekspresowych i autostradach 80 km/h. Autobus spełniający dodatkowe wymogi techniczne mogą jeździć także po drogach ekspresowych i autostradach, a ich prędkość maks. wynosi 100 km/h.
Podział autobusów
Autobusy dzielą się pod względem długości na klasy grupowane:
mini (poniżej 8 m)
midi (około 9-10 m)
maxi (11-12 m)
mega (13-15m oraz przegubowe)
Podział autobusów pod względem wysokości podłogi – autobusy:
wysokopodłogowe,
średniopodłogowe,
niskowejściowe,
niskopodłogowe.
Podział według klasyfikacji funkcjonalnej:
szkolne – są używane do dowożenia uczniów do szkół,
miejskie – używane w komunikacji miejskiej, maja kilka wejść i miejsca stojące,
podmiejskie – jeżdżą w komunikacji podmiejskiej i/lub regionalnej. Mają więcej miejsc siedzących i mniej miejsc stojących,
międzymiastowe – używane w komunikacji międzymiastowej, głównie mają miejsca siedzące. Zwykle są one wysokopodłogowe,
turystyczne – jeżdżą na dużych dystansach, o podwyższonym standardzie i pokładzie, mają miejsca siedzące, pojemny luk bagażowy, toaletę, minibarek, klimatyzację,
kombi – używane w komunikacji międzymiastowej,
specjalne – to autobusy specjalnego przeznaczenia.
fot. balticmedia / Pixabay