Inwestycje kolejowe w Polsce

Polska realizuje obecnie największy od dziesięcioleci program modernizacji infrastruktury kolejowej. Do 2032 roku na rozwój kolei zostanie przeznaczone 180 miliardów złotych, w tym 79 miliardów dla Krajowego Programu Kolejowego oraz 75 miliardów na projekty związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

W 2025 roku planowane jest ogłoszenie przetargów o wartości 15-18 miliardów złotych, które obejmą modernizację około 1300 kilometrów torów kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyło już prace na 184 kilometrach torów, zabezpieczyło 152 przejazdy kolejowe i usunęło dwa wąskie gardła w sieci.

Krajowe modernizacje

Kluczowym projektem pozostaje modernizacja linii E30, stanowiącej centralną trasę wschód-zachód. W ramach tego przedsięwzięcia modernizowany jest fragment Podłęże-Piekiełko, obejmujący linię łączącą Kraków z Nowym Sączem i Zakopanem. Równolegle trwa rewitalizacja linii kolejowych na Pomorzu, w tym przebudowa trasy z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni, która ma zostać ukończona do 2027 roku.

Program modernizacji obejmuje także kluczowe stacje, między innymi Warszawę Wschodnią. Planowana jest modernizacja 214 przystanków oraz budowa ponad 100 parkingów przy kolejach, co ma poprawić dostępność transportu kolejowego.

Elektryfikacja sieci

Trwają intensywne prace nad elektryfikacją polskich linii kolejowych. Realizowany jest projekt elektryfikacji linii Ełk-Giżycko-Korsze o długości około 120 kilometrów, finansowany ze środków Unii Europejskiej w wysokości 145 milionów euro. Linie Rabka-Nowy Sącz oraz Kępno-Oleśnica mają zostać ukończone do 2026-2027 roku.

Do 2030 roku planowana jest elektryfikacja ponad 1400 kilometrów linii kolejowych, obejmująca województwa lubelskie, mazowieckie i dolnośląskie. Projekt realizowany jest w ramach programu Kolej+, który ma zwiększyć udział ekologicznego transportu szynowego w polskim systemie komunikacyjnym.

Centralny Port Komunikacyjny

Najambitniejszym przedsięwzięciem pozostaje budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie, połączonego z Warszawą, Łodzią i innymi miastami szybką koleją. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na 2026 rok, a otwarcie na 2032 rok. Na kolej w ramach projektu CPK przeznaczono 76,8 miliarda złotych.

Rozpoczęto już około 60 przetargów o wartości 8,3 miliarda złotych, w tym budowę tunelu w Łodzi za 2,8 miliarda złotych oraz projekt linii Sieradz-Poznań za 230 milionów złotych. Po otwarciu pociągi będą docierać do Warszawy w 15 minut, do Łodzi w 25 minut, a do Krakowa, Poznania, Wrocławia i Gdańska w 2 godziny. Planowana sieć kolei dużych prędkości ma umożliwiać jazdę z prędkością 300-320 kilometrów na godzinę do 2035 roku.

Projekty międzynarodowe

Strategicznym przedsięwzięciem jest modernizacja linii Rail Baltica w ramach europejskiego projektu E75. Odcinek Białystok-Ełk o długości 100 kilometrów to przetarg na 6 miliardów złotych, realizowany w latach 2025-2029. Dalsze prace na części Ełk-Trakiszki planowane są do 2031 roku za około 8 miliardów złotych.

Alstom inwestuje 487 milionów złotych w rozbudowę zakładów produkcji taboru kolejowego w Polsce, obejmującą fabryki w Chorzowie, Wrocławiu i Nadarzynie. Inwestycja realizowana jest w latach 2022-2027 i ma wzmocnić pozycję Polski jako producenta nowoczesnego taboru kolejowego.

Rozwój kolei aglomeracyjnych

We Wrocławiu powstaje Dolnośląska Kolej Aglomeracyjna, obejmująca rozwój linii podmiejskich i budowę nowych stacji, w tym Wrocław Różanka. System będzie zintegrowany z kartą miejską Urbancard. Na Śląsku Koleje Śląskie rozbudowują zaplecze techniczne w Katowicach i Gliwicach, w tym powiększenie warsztatów, budowę myjni i tokarki torowej.

Realizowane inwestycje kolejowe w Polsce obejmują nowoczesną infrastrukturę, elektryfikację, rozwój sieci szybkiej kolei i lokalne systemy aglomeracyjne. Program modernizacji ma uczynić polską kolej bardziej ekologiczną, bezpieczną i efektywną w obsłudze zarówno pasażerów, jak i przewozów towarowych.

dsa